Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Toneelschuur producties | Internationaal Theater Amsterdam

Theater

De Trojaanse oorlog is een mythe, maar de val van Troje is een feit. Maar waar beginnen de verhalen en houden de feiten op met bestaan? 

Wanneer een oorlog woedt op de schermen van onze tv's of smartphones, denken we de waarheid te zien, terwijl het een verhaal is dat we voorgeschoteld krijgen door de media. Hoe worden de feiten gepresenteerd? En wie heeft daar baat bij?  

Troje staat op het punt van omvallen. De toekomst van de stad wordt niet be…

De Trojaanse oorlog is een mythe, maar de val van Troje is een feit. Maar waar beginnen de verhalen en houden de feiten op met bestaan? 

Wanneer een oorlog woedt op de schermen van onze tv's of smartphones, denken we de waarheid te zien, terwijl het een verhaal is dat we voorgeschoteld krijgen door de media. Hoe worden de feiten gepresenteerd? En wie heeft daar baat bij?  

Troje staat op het punt van omvallen. De toekomst van de stad wordt niet bepaald door het lot of de goden, maar door de Trojaanse elite: Koningin Hecuba neemt alleen genoegen met een overwinning en is bereid hier alles voor op te offeren. Andromache moet de troon veiligstellen voor haar zoon. En Cassandra gelooft dat zij de enige is die haar familie van zichzelf kan redden. Via hun machtspositie kan de bevoorrechte klasse zich een niveau van comfort en veiligheid veroorloven. Ondertussen staat het volk op het slagveld. Maar wat is patriottisme waard als het overwinnen van de oorlog hoofdzakelijk zorgt voor een bevoorrechte, gevestigde orde?

Eline Arbo, artistiek directeur ITA: "De samenwerking tussen Toneelschuur Producties en Internationaal Theater Amsterdam levert al jaren prachtige voorstellingen op van veelbelovende, nieuwe makers. De kennis en ervaring die samenkomen in het ondersteuningstraject ITA-2 werken als een springplank voor jong talent. Ik kijk dan ook erg uit naar de nieuwe voorstelling van Mateusz Staniak. Ik ken hem als een vooruitstrevende regisseur die niet bang is om risico's te nemen. En ik weet uit eigen ervaring bij Toneelschuur Producties hoe belangrijk het is om de vrijheid te voelen om risico's te kunnen nemen en zo tot onvergetelijke voorstellingen te komen."

De pers over Huis van Troje
"Het is schrijnend en weergaloos mooi wat de voorstelling hier vermag." (Theaterkrant)
"... tot die tijd biedt Huis van Troje een interessant ideeënstuk dat in deze tijden van oorlog uitermate relevant is." (NRC ★★★★)

Over Mateusz Staniak
Mateusz Staniak is een jonge Poolse regisseur die in Amsterdam woont en werkt. Hier volgde hij de regieopleiding van de Academie voor Theater en Dans en studeerde af met theatervoorstellingen Kortinthe, 2057 en The Limits of the Self. Bij het Noord Nederlands Toneel maakte hij Odyssey voor hun online platform Nite Hotel. In 2021 regisseerde Wer hat meinen Vater umgebracht van Eduard Louis bij Schauspeilhaus Bochum. Mateusz is een experimenteel regisseur die gefascineerd is door de mogelijkheid om de werkelijkheid opnieuw uit te vinden door middel van theater. In seizoen 2022-2023 maakt hij Hamlet en Ophelia, naar o.a. de Hamletmachine van Heiner Müller (coproductie met Internationaal Theater Amsterdam).

Actrice Elsie de Brauw gaf een interview over haar rol in Huis van Troje, Haarlems Dagblad "Huis van Troje is een stuk waarin de vrouwen een stem krijgen, in tegenstelling tot de verhalen van Euripides en vele andere klassieke toneelschrijvers. Er komen slechts twee mannen voor in het stuk en zij spelen een bijrol."  Link naar artikel: Haarlems Dagblad

Locatie